Изложба "Масичке, дай да ям!"

 

Czech design в рамките на Sofia Design Week

 

 

Изложбата "Масичке, дай да ям!" (Stolečku, prostři se!) отразява специфичния свят на чешките приказки, които привличат публика от цял свят и също като дизайна се стремят да предизвикат емоция. По нетрадиционен начин инсталацията представя подбора на чешкия дизайн и куратор Михаел Вашку от Czechdesign - неправителствена организация, създадена през 2003 г. с цел насърчаване и популяризиране на чешкия дизайн.

 

 

Пътуващата изложба на съвременен чешки дизайн е включена в програмата на петото поред издание на международния фестивал за дизайн и визуална култура Sofia Design Week (21.-30.6.2013).

 

 

 

 

"Чешките приказки са високо ценени, заради своята специфична проникновеност и оригиналност. Филми като "Три орехчета за Пепеляшка" (1973) са спечелили сърцата на деца и възрастни от цял свят. Отразяват се спомените от старите времена и създават мечтана представа, която не е само реакция на филмовата сцена, но ни показва здравата основа от идеи и сценарии.

 

 

Приказките носят нашата колективна европейска идентичност. Техният образен език изразява грижите, притесненията и радостите на предците ни, използва архетипни образи, които често крият някоя мъдрост. Не поставят на децата ограничения във въображението, затова и те толкова много ги харесват. Именно приказките са отражение на детския вътрешен свят. Няма смисъл от логично обяснение на приказките. Тяхната цел е да провокират чувствата на зрителя, най-вече в сърцето му. Затова нищо чудно, че могат да бъдат асоциирани с дизайна.

 

 

Чети и: Нова дизайнерска предметност

 

 

Дизайн не означава оптимизиране на традиционните изделия, които биха се отличавали със своята функционалност. Точно обратното, дизайнът въздейства върху наблюдателя, както приказката върху слушателите. Целта на дизайнерите не е само да създават обекта, но главно той да бъде причина за емоции. Понякога е достатъчна съвсем опростена идея, друг път непонятна сложност. Смятам, че като цяло чешкият дизайн и конкретно изложените предмети, подобно на приказките, са изпълнени с емоции и романтика. Общото между тях е повтарящото се чувство на радост винаги, когато дизайнът се появява пред очите на човека, както нестихващото желание на децата да чуят отдавна позната приказка отново и отново". Михаел Вашку (куратор)

 

 

Харесайте или споделете новината ако Ви е допаднала:

Още Арт