Премиера: Viva la classica

 

Новият спектакъл на балет "Арабеск" излиза пред публика на 14 и 15 ноември

 

 

Темата за противопоставянето на класическо наследство и съвременно изкуство витае в българското културно пространство днес. Това противопоставяне е до голяма степен изкуствено, доколкото проблемът не е в наследството, а в консерватизма на нашето мислене за него, в начина, по който го свързваме с реалността и в крайна сметка в нивото на прочита.

 

 

Балет „Арабеск”, по силата на своята вече 45-годишна традиция, се движи комфортно и без страх в полето между авангарда и традицията. В премиерната програма Viva la classica трима български хореографи поемат риска да навлязат в напрегнатата зона между класика и съвременност и предлагат различни стратегии за оцеляване в нея.

 

 

В програмата са включени три големи заглавия от балетната класика:

 

 

„Лебедово езеро”, музика -  П.И.Чайковски, хореография – Анна Донева. В ролите -  Бял лебед –  Мариана Крънчева,                     Черен лебед  -  Ангелина Гаврилова, Принц-лебед – Васил Дипчиков, Лебеди:  черни - Александра Савова,  Виктория Петрова;              бели – Марина Попова,  Стефка Табакова,  Таня Кацарова, мъжe лебеди – Валери Миленков, Иван Маринов,  Ервин Есен. 

 

 

„Дон Кихот”,  музика Рихард Щраус, хореография – Боряна Сечанова. Изпълняват: Асен Наков, Теодора Стефанова и Филип Миланов.

 

 

„Баядерка”, музика - Лудвиг Минкус, хореография – Татяна Соколова. Солисти - Таня Кацарова,  Стефка Табакова, Васил Дипчиков, Валери Миленков,  Филип Миланов (Иван Маринов), Сенки –   Ангелина Гаврилова, Александра Савова, Виктория Петрова, Мариана Крънчева, Марина Попова, Петя Колева,  Иван Иванов, Иван Маринов,  Ервин Есен и студентите в специализация „Танцов Театър” към НБУ - Даниела Хайвазова и Мирослава Захова.

 

 

Без да бягат от оригиналната фабула, с намигане към класиката,  трите хореографки реализират със замах своя днешен поглед към оригиналите.

 

 

 

 

Докато в „Лебедово езеро” Анна Донева се заиграва с композиционните принципи на класическото наследство като ги цитира и трансформира, подкрепена от сценографите с една футуристична визия в черно и бяло, в своята „Баядерка” Татяна Соколова с хумор изследва взаимоотношенията на персонажите, вкопчени в своите обсесии до степен на саморазруха. За тях хармонията е възможна едва в небитието – в култовата картина на „Сенките”.

 

 

Една забележителна мисъл на Сервантес движи Боряна Сечанова в приключението Дон Кихот: „Той изгуби ума си. Неговото въображение се изпълни с красиви безсмислици и той сметна, че е истина това, което всъщност бе само красота”. Тази мисъл би могла да увенчае както цялостната премиерна вечер на Балет „Арабеск”, така и изборът на всеки творец да живее в изкуството.

 

 

Чети и: Изложба "Усещане за жена"

 

 

За сценографията, костюмите и мултимедията  на спектакъла  са поканени три млади сценографки - Ася Стоименова, Ива Павлова и Пламена Дичева, съвсем наскоро защитили магистратура „Проектиране на авторски визуален спектакъл”, с ръководител проф.Красимир Вълканов  -  катедра „Сценография” към НХА.

 

 

С въображение и находчивост сценографският екип споява в едно идеите на трите хореографки чрез впечатляваща визия, експериментираща не по-малко от танца със стилистиката на оригиналите,  с концепциите и танцовия език на авторите, за да заяви в крайна сметка едно оригинално виждане  на съвременни творци.

 

 

Харесайте или споделете новината ако Ви е допаднала:

Още Арт