Здраве от природата за най-малките

 

Д-р Джон Брифа ни дава безценни съвети

 

 

Считан за водещ специалист по храненето във Великобритания, д-р Джон Брифа е завършил Лондонския медицински университет с награда за високи академични постижения. След дипломирането си се насочва към специализация в сферата на нутрологията и холистичната медицина и има вече над 20-годишна клинична практика.

 

 

 

 

„Здраве от природата за най-малките“ е полезен наръчник за всички, които искат да отгледат здрави и енергични деца.

 

 

Ето и някои от съветите, които можем да прочетем в този Буквар за здравословно хранене на децата.

 

 

1. Основната част от храната на детето трябва да бъде естествена и чиста

 

 

Храната осигурява суровините за растежа и развитието на детето и го защитава от здравословни проблеми и заболявания. Налице са множество доказателства, че най-питателни са пълноценните, непреработени храни. Ето някои от продуктите, които трябва да съставят по-голямата част от детското меню:

 

 

- Месо

 

- Риба

 

- Морски дарове

 

- Яйца

 

- Плодове

 

- Зеленчуци

 

- Ядки

 

- Семена

 

- Боб

 

- Леща

 

 

Това са основните храни, за които се смята, че дълго време са присъствали в менюто на човека и затова нашето тяло е най-добре пригодено да преработва именно тях.

 

 

2. Старайте се да не прекалявате с полуготовите и преработените храни

 

 

Полуготовите и преработените храни често са богати на съставки с вреден ефект върху здравето, включително рафинирана захар, сол и хранителни добавки. Други често срещани съставки в полуготовите и преработените храни са частично хидрогенираните мазнини и трансмастните киселини. Те присъстват в менюто на хората едва от няколко десетилетия и организмът ни не е добре пригоден към тях. Те се откриват в широк кръг храни, включително фабрично приготвените (бисквити, сладкиши, понички, крекери), т.нар. фаст фудс, или бързи храни (бургери, пържени картофи, пържено пиле) и преработените храни (пайове и готови храни). Широко разпространен източник на трансмастни киселини е маргаринът. По-здравословен вариант е маслото, което е естествено и сравнително непреработено.

 

 

3. Поддържайте добър баланс със здравословните храни и не се безпокойте за редките изкушения и почерпки

 

 

Човек лесно може да бъде обсебен от страх от размера и многообразието на опасностите, с които детето ви неизбежно ще се сблъсква по отношение на храната. Практически невъзможно е да отстраните всички нездравословни храни. Освен това опитите да забраним определени лакомства често карат детето да ги желае още по-силно. Ключовата дума е баланс. При един цялостен здравословен начин на хранене има място и за изкушения! Не забравяйте, че е важно какво консумират децата обичайно, а не от време на време.

 

 

 

 

4. Погрижете се детето да се храни редовно, евентуално с междинни здравословни закуски

 

 

Главната функция на храната е да осигурява необходимите вещества за здравословен растеж и развитие. Редовното хранене спомага за това детето да не изпитва недостиг на основни хранителни съставки. Особено важна в това отношение е закуската и отдавна е доказано, че тя се свързва не само с по-доброто хранене на децата, но и с по-добро представяне в училище и академични постижения. Освен това изследванията сочат, че колкото по-често детето сяда на масата заедно с цялото семейство, толкова по-голям шанс има да се храни здравословно (пак там). Общите закуски, обеди и вечери учат децата на добри навици и им помагат да правят по-здравословен избор и в самостоятелното си хранене.

 

 

5. Наблягайте на храни, богати на здравословни мазнини, като мазна риба, ядки, семена, зехтин и авокадо

 

 

Някои храни са особено богати на здравословните мазнини, известни като есенциални мастни киселини. Те идват под формата на полиненаситени и мононенаситени мазнини. От своя страна, полиненаситените мазнини се разделят на омега-6 и омега-3. Съвременният начин на хранене като цяло е беден на омега-3 и увеличаването на консумацията им може да има значителен благотворен ефект върху здравето.

 

 

Чети и:  Анн-Джи грабна златен медал

 

 

Мазните риби - сьомга, пъстърва, скумрия, херинга и сардина, са особено богати на омега-3 мастни киселини, за които се смята, че имат важно значение за развитието на мозъка и помагат за лекуването или превенцията на хиперактивност, дислексия и депресия. Освен това омега-3 играят решаваща роля за правилното развитие на плода. Мононенаситените мазнини също имат здравословни ефекти, свързани най-вече с работата на сърцето и кръвообращението. Сред полезните източници на мононенаситени мастни киселини са маслините, зехтинът, ядките, семената и авокадото.

 

 

6. Стремете се да не прекалявате с картофите и рафинираните зърнени храни като бял хляб и паста, бял ориз и зърнени закуски

 

 

Картофите и зърнените храни имат своето място в здравословното хранене, но акцентирането върху тях като че ли е една от причините за нарастващия процент на затлъстяване и диабет при децата.

 

Най-добре е зърнените храни да се приемат в нерафинирана форма - като пълнозърнест хляб, пълнозърнеста паста, кафяв ориз и пълнозърнест овес. Те освобождават захар в кръвта по-бавно от рафинираните им варианти и са по-богати на фибри и хранителни вещества. Други добри източници на въглехидрати са плодовете, зеленчуците, ядките, семената, бобът и лещата.

 

 

7. Нека водата да е основната напитка на детето ви

 

 

Седемдесет процента от тялото на детето се състои от вода. Достатъчната й консумация е от важно значение за общото му благосъстояние, както и за предотвратяването на сериозни заболявания в дългосрочен план. Някои от химичните вещества в чешмяната вода се свързват със значителни проблеми за здравето, затова най-добре е да филтрирате водата преди пиене. Най-здравословни са минералните и изворните води, които са вода в най-естествена и необработена форма.

 

 

8. Използвайте естествени методи за готвене при приготвянето на храната

 

 

Традиционните методи на готвене, включително печенето на фурна, скара или грил, варенето и пърженето, загряват храната отвън навътре по начин, останал непроменен от откриването на огъня преди десетки хиляди години. Микровълновата фурна, от друга страна, работи на съвсем друг принцип: с помощта на микровълни тя предизвиква неестествено трептене на молекулите. Микровълните са в състояние да променят молекулния строеж на храната. Има сведения, че консумирането на храна, приготвена на микровълнова фурна, може да причини нежелани изменения в кръвта, включително склонност към анемия и повишаване на общия брой имунни клетки в кръвта. Колкото и да са удобни, може би е по-добре да избягваме микровълновите фурни за приготвянето и затоплянето на храната.

 

 

 

 

9. Използвайте хитроумни тактики, за да насърчите детето си да се храни здравословно

 

 

Много родители имат силно желание детето им да приема здравословни храни като плодовете и зеленчуците. Изследванията обаче сочат, че опитът да принудим децата да ядат определена храна често води до съпротива към нея.

 

Често най-ефективен е личният пример. Проучванията сочат, че когато родителите се хранят здравословно, децата са по-склонни да им подражават и се нуждаят от съвсем малко поощрение. Ако наблегнете на семейните трапези, също ще помогнете на детето да се храни по-здравословно. Когато въвеждате нова храна, най-добре я предлагайте в малко количество и дребно нарязана. Освен това не се отказвайте да предлагате на детето храна, която веднъж е отхвърлило. Редовното предлагане, без придумване и убеждаване, често постига целта си. И в крайна сметка, не се тревожете, защото капризите по отношение на храненето рядко продължават дълго.

 

 

10. Хранителните добавки могат да имат благотворен ефект върху детето ви в дългосрочен план

 

 

Според конвенционалните схващания, ако децата се хранят здравословно и балансирано, те получават всички необходими хранителни вещества. Да се осигурят тези вещества в правилните количества обаче е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Налице са доказателства, че нивата на някои важни съставки в храните значително са намалели през последните петдесет години. Официалните статистики сочат, че много от децата не получават достатъчно от основни хранителни вещества като желязо и цинк. Хранителните добавки могат да спомогнат за компенсирането на тези липси и за здравословния растеж и развитие на детето ви. Повече за хранителните добавки, предназначени специално за деца, ще научите също във Въведението.

 

 

Харесайте или споделете новината ако Ви е допаднала:

Още Lifestyle