Осъзнатостта преодолява тревожността и стреса

 

Набор от прости, но много ефикасни практики

 

 

"Осъзнатост. Път за преодоляване на тревожността и стреса" на Марк Уилямс и Дани Пенман ще излезе на 18 януари.

 

 

 

 

Марк Уилямс е професор по клинична психология в Кеймбриджкия университет. Той е един от световните авторитети в борбата с депресията и автор на международните бестселъри „Осъзнатост: Път за преодоляване на тревожността и стреса“ и „Осъзнатост при справяне с депресията“. Член е на Британското общество по психиатрия и Академията на науките на Великобритания

 

 

 

 

Дани Пенман е носител на редица престижни награди за журналистика. Води собствена рубрика във вестниците „Дейли Мейл“ и „Индипендънт“, сътрудничи на телевизия Би Би Си. Има докторска степен по биохимия и журналистика.

 

 

„Осъзнатост: Път за преодоляване на тревожността и стреса“ е интересно и задълбочено изследване на начините за справяне със стреса, тревожността и депресията. Създадената от Марк Уилямс когнитивна терапия, базирана на осъзнатостта, официално се препоръчва от Националния здравен институт на Великобритания като един от най-успешните методи за превенция и борба с депресията, ефикасен колкото антидепресантите. Тя може да помогне както на хората, които страдат от депресия, така и на онези, които срещат трудности с приспособяването си към нарастващите изисквания на съвременния свят.
Преведена на повече от 20 езика, книгата се радва на много ласкави читателски отзиви и от издаването си през 2011 г. е сред най-продаваните книги във Великобритания в областта на психологията.

 

 

 

 

Как да изпитваме радост от живота тук и сега?

 

 

Материалното благосъстояние на съвременния човек е нараснало многократно през последните години и едновременно с това неимоверно се е увеличил процентът на хората, страдащи от тревожност и депресия. Хората са подложени на все по-голям стрес, чувстват се изтощени от непрестанните си усилия да поддържат дори привидно фасадата на живота си. Дори да са преуспели в професията си и да са постигнали целите си, дълбоко в себе си много хора чувстват неудовлетворениe и разочарованиe. Дават си сметка, че имат всички предпоставки да бъдат щастливи, и въпреки това не успяват, а последвалото чувство на вина само задълбочава проблема. Има ли начин да се спасим от вътрешния съдник, суровия критик, който вечно ни кара да сме недоволни от себе си и от постигнатото? Как да се научим да живеем в мир със себе си и със света, да изпитваме радост от живота, който имаме тук и сега?

 

 

Настоящата книга разкрива набор от прости, но много ефикасни практики, които можем да включим в ежедневието си, които ще ни помогнат да се справим с тревожността, стреса, изтощението и хроничната неудовлетвореност. Тя се базира на когнитивната терапия за осъзнатост, разработена от професор Марк Уилямс. Резултатите от приложението й са толкова впечатляващи, че тя официално се препоръчва от Националния здравен институт на Великобритания като изключително успешен начин за лечение на депресията. Този метод е поне толкова ефикасен, колкото и употребата на антидепресанти, но без страничните им ефекти. Освен това резултатите от тази терапия имат дълготраен ефект: голям процент от хората, минали тази програма, нямат последващи пристъпи на депресия, както обикновено се случва. Този изпитан метод може да помогне както на хората, страдащи от депресия, така и на онези, които се борят с тревожността и стреса, естествен резултат от забързаното темпо на живот в съвременния свят.

 

 

 

 

Медитацията е техника на повече от 2500 години, преподавана от самия Буда. Практикуващите медитация постигат спокойствие и осъзнатост чрез обективно наблюдение на собствените си мисли и емоции. Тя все още се практикува от милиони хора по света като начин за борба със стреса и за личностно израстване.

 

 

Механизмите на ума и изкуството на медитацията

 

 

Програмата на Марк Уилямс, изложена в настоящата книга, съчетава древните източни медитативни практики с постиженията на съвременната психология. Това е 8-седмична терапевтична програма, която постепенно запознава съвременния човек както с механизмите на ума, които водят до хронично нещастие и умора, така и с изкуството на медитацията, която учи как да постигнем баланс и да успокоим трескавия ум.

 

 

През първата седмица от програмата осъзнаваме, че прекарваме голяма част от живота си на автопилот. Предложените практики помагат на човека да се събуди за реалността, да вложи повече осъзнатост в дребните си ежедневни дейности, да се освободи от цикъла на заробващите навици.

 

 

Втората седмица е посветена на пробуждането на сетивата, на откриване на мъдростта на тялото. През третата седмица се проследяват усещанията в тялото, пряка последица от чувствата ни, които пък, на свой ред, са резултат от мислите ни. Ще научим как да се справяме с негативните мисловни модели – основния стресов фактор. Четвъртата седмица е посветена на механизмите на ума, които управляват живота ни. Много често човек смята, че това, което вижда, е самата действителност, непоклатими факти, докато всъщност това е неговата интерпретация на действителността. Работата на ума при изграждането на собствената ни версия на действителността се оприличава на раждането на слуховете: понякога те наистина отговарят на истината, друг път в тях има известна истина, а понякога са напълно безпочвени. Тук ще се научим как да сменяме перспективата.

 

 

Петата седмица е посветена на справянето с трудностите, а шестата – на изграждането на състрадателно и любящо отношение към себе си. През седмата седмица ще разберем взаимовръзката между ежедневните ни дейности, поведението и настроението ни. Целта тук е да се научим да различаваме онова, което ни носи удовлетворение и храни душата ни, от онова, което изцежда енергията ни и обезсмисля съществуването ни. Осмата седмица е за интегриране на наученото в ежедневието ни, за внасяне на осъзнатост в дребните дейности, за освобождаване от мисловните модели и навици, които ни правят нещастни, плашат ни или ни отдалечават от истинската ни същност.

 

 

 

 

С какво може да ви помогне тази книга?

 

 

Ползaта от медитацията е научно доказана: хората, които редовно медитират, са по-здрави, по-енергични, по-креативни и по-щастливи. Хората, минали през описаната 8-седмична програма, са повишили енергията си, намалили са нивото на стреса, станали са по-фокусирани и уравновесени. В книгата са описани множество действителни случаи, илюстриращи обичайните проблеми на съвременния човек и ефекта на предложените практики за справянето с тях.

 

 

Чети и: Джорджия Джагър представя колекцията Rock’N’Roll Mansion

 

 

В повечето случаи смяната на гледната точка, на отношението към дадения проблем, е достатъчна, за да настъпи незабавно подобрение. Хората започват да разбират как механизмите на ума им често работят срещу самите тях, превръщайки ги в жертва на собственото им съзнание. Процесът на осъзнаване е много освобождаващ и трансформиращ: хората престават да действат на автопилот и поемат отговорността за живота си.

 

 


Харесайте или споделете новината ако Ви е допаднала:

Още Lifestyle